آمارها و اطلاعات بخشهای مختلف اقتصاد کشور نشان میدهد اثر شوک تحریم تخلیه شده و اقتصاد ما در حال احیاست. در دوماهه نخست ۱۴۰۰، صادرات غیرنفتی ایران نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۰ درصد رشد کرده است. بخشهای مختلف اقتصاد بهویژه صنعت نیز در حال تجربه رشدهای قابل توجه هستند. صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرده است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۲.۵ درصدی خواهد بود. سال گذشته جلوی واردات ۶میلیارد دلار کالای غیرضرور گرفته شد و حدود ۳میلیارد دلار کالای سابقا وارداتی، داخلیسازی شد. نظام ارزی کشور در حال سازمان یافتن است، ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازمیگردد و صرف تامین نیازهای وارداتی میشود. ایرانی که قبل از تحریمها نفتش را صادر کرده و بنزین وارد میکرد، سال گذشته ۳میلیارد دلار بنزین صادر کرده است...
در چنین شرایطی پرسش اساسی این است که آیا بهتر نیست گفتمان همین دولت که در حال دستیابی به این دستاوردهاست، ادامه یابد و کاندیدای مورد حمایت این جریان پیروز انتخابات شود؟
این پرسش، یک پاسخ تلخ دارد و آن اینکه روی کار آمدن دولت آقای روحانی در سال ۹۲، این پیروزیها بر تحریم را هشت سال به تعویق انداخت.
تفاوت از زمین تا آسمان است میان دستاوردهای سیستماتیک یک دولت و دستاوردهای پراکنده در یک دولت. فرق میکند شرایطی که یک دولت در وزارت امور خارجه خلاصه شود و وزرای تولید امکان تشرف به محضر ریاست محترم را نیابند و آتش باختیار در گوشه و کناری کاری انجام دهند، با شرایطی که رئیس دولت، پای کار تولید باشد و برای وزارت خارجه هم ماموریتی درباره تولید تعریف کند. فرق میکند که ایده مرکزی یک دولت در جنگ اقتصادی، التماس و تقدیم امتیاز به دشمن برای منصرف کردنش از جنگ باشد یا تقویت تولید برای پشیمان کردن دشمن از جنگ. فرق میکند که در شرایط تحریم مالی که تکتیراندازهای دشمن راه مبادلات بانکی را بستهاند، وزیری موفقیت تهاتر را فریاد بزند و رئیسجمهور، این مدل تجاری موفق را به سخره بگیرد؛ یا اینکه مسیرهای جایگزین تجاری توسط شخص رئیس جمهور دنبال شود.
بله عزیزان! این پیروزیها بر تحریم، سال ۹۲ در دسترس ما بود و ۸ سال به تعویق افتاد تا این درس بزرگ را بیاموزیم که وقتی دشمن به ما حمله میکند، هدفش اشغال سرزمین ماست و با مذاکره و التماس نمیتوان او را منصرف کرد؛ باید جنگید و بر او پیروز شد؛ و بدیهی است که پیروزی در جنگ، با فرمانده قائل به تسلیم دستیافتنی نیست. پیروزی در جنگ اقتصادی با فرماندهی که پشت تولیدکنندگان یعنی افسران و رزمندگان جنگ اقتصادی را خالی میکند و راه را بر واردات میگشاید تا رضایت بیگانگان را جلب کند، ممکن نیست.
برخلاف کسانی که میپندارند دولت آینده کار سختی برای احیای اقتصاد در پیش دارد، معتقدم اقتصاد ایران امروز مستعد یک جهش بیسابقه است. رزمندگان جنگ اقتصادی ما در این هشت سال هرچند از فقدان فرماندهی و بلکه انحراف فرماندهی رنج بردند، اما آتش باختیار حماسهها آفریدند. اینک فرماندهی میجویند که در کارنامهاش دیدهاند دغدغهای جز تولید ندارد، ائتلافش با تولیدکنندگان است و میخواهد همه کشور را برای رونق تولید بسیج کند؛ تولیدی که زرادخانه تسلیحات پیشرفته و نقطهزدن ما در جنگ اقتصادی است.
فردا ما در یک دوراهی قرار داریم. دوراهی انتخاب میان فرمانده تولید و فرمانده تسلیم.
من به فرمانده تولید رای خواهم داد: سید ابراهیم رئیسی.
موضوعات مرتبط: راهبرد و تحلیل ، رصد ، راههای نفوذ ، نفوذ
برچسبها: فرمانده , تولید , رئیسی , انتخابات
سید محمد خاتمی گفته :
ملت همت کنند و بازی تحمیلِ یک نامزد را به نفع جمهوریت بر هم بزننید
الحمدلله که متوجه و معترف تاثیر رای ملت هستند.
دوم اینکه آيا در ٨سال ریاست جمهوری ایشان و٨سال دوران روحانی هم"بازی تحمیل یک نامزد"بوده است؟
چطور همین نظام و همین شورای نگهبان آن ١۶سال، بازی تحمیل را اجرا نکرده است؟
تشکر که فراخوان مشارکت زده اید حالا بفرمایید مردم باید چکار کنند؟رای سفید بدهند؟چرا شهامت بردن نام #همتی را ندارید؟
اکثر بیانیه های فراخوان عمومی یا حمایت از همتی که از سوی اصلاح طلبان صادر شده مملو از اتهام و توهین به نظام است.کاش کسی اینها را جمع اوری می کرد
موضوعات مرتبط: رصد ، راههای نفوذ ، نفوذ ، فرقه ها
برچسبها: انتخابات , خاتمی , جمهوری , اصلاح طلب
👤 سعید جلیلی درباره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: باشگاهی که این همه طرفدار دارد، میتواند خودش را اداره کند و به بودجه دولت محتاج نیست این دو باشگاه را در قالب یک تعاونی به مردم واگذار میکنیم.
جلیلی همچنین ابراز داشت: ورزش قهرمانی نباید بهصورت گلخانهای فعالیت کند و هر فردی که پول و امکانات بیشتری داشت، موفق شود.
👤 محسن رضایی گفت: اختیارات رئیس جمهوری به نظر من فوقالعاده زیاد است، در جمهوری اسلامی برای رئیس جمهور هیچ بنبستی وجود ندارد مگر آنکه خود فرد برای خود و دولتش بنبست ایجاد کند.
رضایی امروز از چک یارانه ۴۵۰ هزار تومانی رونمایی کرد و گفت: ما در وهله اول به ۴۰ میلیون ایرانی و در وهله دوم به ۶۰ میلیون ایرانی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی پرداخت خواهیم کرد. این یارانه دقیقا معادل همان یارانه ۴۵ هزار تومانی است.
👤 سید ابراهیم رئیسی با حضور در تالار بورس گفت: کسری بودجه دولتها نباید از طریق بورس جبران شود.
وی وعده داد: اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس را با جدیت پیگیری میکند. مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هر چه سریعتر سامان یابد.
رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از مدیران رسانههای اصلاحطلب گفت: ستاد ما به هیچ عنوان نماد دولت آینده نخواهد بود و نباید از روی ستاد نسبت به آینده دولت داوری کرد.
وی در نامهای به رهبری، جانشین خود را پیشنهاد کرد.
👤 علیرضا زاکانی گفت: دولت، آدمی امنیتی (آذری جهرمی) را که مسئول فیلترینگ بوده، مسئول بستن خط مردم بوده، وزیر ارتباطات کرده و دم از آزادی مردم میزند.
وی با اشاره به اعلام خبر انصرافش از سوی همتی اظهار داشت: کسی که امروز ذوقزده خبر داد که من انصراف دادهام، ایده نامزد پوششی را مطرح کرد چون جرات مناظره را نداشت، به همین دلیل مناظرات را به بیراهه کشیدند.
زاکانی قانون مجلس را بهترین ضمانت اجرای برجام دانست و اظهار کرد: آمریکا اگر بخواهد وارد برجام شود باید تمامی تحریمها را بردارد. اروپا و آمریکا بیخود میکنند مذاکرات بیشتر از برجام را مطالبه کنند.
👤 امیرحسین قاضیزاده هاشمی در جمع مردم مشهد گفت: در دولت احتمالی آینده من، حذف سربازی اجباری و انجام سربازی به صورت حرفهای و داوطلبانه پیگیری میشود.
وی ادامه داد: وقت و انرژی جوانان در قالب دو سال خدمت سربازی گرفته میشود در حالیکه طی این مدت آنان میتوانند کارآفرین شوند و اقتصادمحور عمل کنند و یا در امور کشاورزی و دامداری به پدرانشان کمک کنند و یا حتی تشکیل خانواده دهند.
👤 محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه عدهای با روشهای ناصواب کرسی مسئولیت خریدند و کشور را به جایی رساندند که با مشکلات عدیده مواجه است، افزود: این اقدامات باعث شد اعتماد مردم به حاکمیت و مدیران اجرایی آسیب زیادی ببیند و این عدم اعتماد باعث میشود حتی در صورتیکه مسئولان کار درستی انجام دهند مورد پذیرش واقع نشود.
وی مشارکت مردم در حل مسائل کشور را مؤثر دانست و بیان کرد: دولتها در طی این سالها نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود ثبت کردند اما آمریکا از همان ابتدا با کارشکنی بر مردم فشار و تحریم وارد کرد.
مهرعلیزاده ادامه داد: برجام میتوانست راههای تجارت را به روی کشور باز کند اما آمریکا با خروج از این معاهده جلوی آن را گرفت.
👤 عبدالناصر همتی در واکنش به عدم حمایت فردوسیپور و دایی از وی ابراز داشت: مقصودم از اینکه اسامی فردوسیپور و دایی را در مناظرات آوردم به این معنا نبود که اینها به من رای دهند بلکه به این معنا بود که میتوانم با اینها فعالیت کنم اینها اگر به من هم رای ندهند از آنها حمایت میکنم.
وی درباره اجماعش با مهرعلیزاده گفت: خوشحال میشوم آقای مهرعلیزاده به من کمک کند. از ابتدا گفتم مستقل وارد شدهام، من گفتمان صدای سوم و صدای بیقدرتان هستم.
موضوعات مرتبط: سخن روز
برچسبها: انتخابات , نامزد , ریاست جمهوری , کرسی ریاست
وضعیت در مرزهای پیرامونی ما به شدت بغرنج است. اطلاعات دست اولی دارم که رژیمهای باکو، ترکیه، انگلیس و رژیم صهیونیستی در میان ضعف حاکمان ارمنستان و بیخیالی مسوولان امر در تهران قصد دارند با اشغال مناطق مرزی ایران و ارمنستان، مسیر ما به سمت اوراسیا را قطع کنند. ترکیه و شخص اردوغان نه یک رقابت، که یک دشمنی علنی را با ملت ما شروع کرده که پیش از این مواضعش در سوریه را دیدیم که چقدر هزینه کرد تا مسیر تمدنی ما به دریای مدیترانه با حکومت داعش و القاعده بسته شود.
در افغانستان هم، همانگونه که پیشبینی میشد، طالبان دارد یکی یکی شهرستانها و استانها دور و نزدیک را اشغال میکند، ارتش پفکی دولت کابل نه انگیزهای برای مقابله دارد و نه دستوری، گلهای تسلیم میشوند به این امید که کشته نشوند. به نظر رایزنیها با طالبان برای محدود کردن حرکت این گروه مسلح ناکافی بوده است. خدمت دوستان باید بگویم در روزهایی که شما سرگرم قبضه قدرت در تهران هستید، راه زمینی ایران به شهرهای شمالی افغانستان که محل حضور دوستان ما است قطع شده و انگار اتفاقی نیفتاده است!!
موضوعات مرتبط: راههای نفوذ ، نفوذ ، فرقه ها
برچسبها: انتخابات , وضعیت مرز , افغانستان , ترکیه
براساس تجربۀ پژوهشیم در حوزه جامعهشناسی شهری، چند گزاره انتخاباتی دربارۀ انتخابات شورای شهر رو میگم و میدونم موافقان و مخالفانی داره که خوشحال میشم بشنوم.
🔅 شهر پیکرهای از «کالبد، اقتصاد و جامعه» است، پس با منش سیاسی و مذهبی نمیشود فعالیت تخصصی در این حوزه انجام داد.
🔅 مفهومی به نام «مدیریت شهری» در جامعه ما وجود ندارد، چرا که شهر ایرانی مدیر ندارد. شهر ایرانی نهادهای قانونگذار و تصمیمگیر متنوعی دارد.
🔅 شهرداری و شورا «محدودیتها مالی، سیاسی و قانونی» دارند، پس دست اعضا برای انجام هر کاری، حتی در حوزۀ شهری باز نیست.
🔅 ما نیاز به متخصص خبره برای نظارت و مشورت داریم، لذا نباید سیستم و ساختار شورا و مدیریت شهری، هزینۀ «عدم تخصص، رشد و بالندگی افراد» را بدهد.
🔅 نمایندگی یعنی نظر مردم توسط یک نفر ارائه شود؛ نه اینکه نظر، «غرض و انگیزۀ شخصی» یک نفر بر مردم قالب شده و حرف حرف خودش باشد.
🔅 فناوری با معنای نوین انسانی خود، عنصر مغفول در «مشارکت از پایین» در شهرهای امروزی است و به نظرم در اغلب موارد با امکان دریافت نظرات همه اعضای شهر یعنی شهروندان، سیستمهای شورایی سنتی معنایی نداره.
🔅 «دغدغۀ شهری» افراد برای عضویت در شورای شهر قابل احترام است ولی این دغدغهها باید در چارچوب و بستر شهر و شورای شهر قابل رصد، پیگیری و اجرا باشد.
🔅 اکثر دغدغهها، حرفها و شعارهای افراد برای عضویت در شورای شهر سابق بر این نیز طرح شده است، مسئله طرح آنها نیست، مسئله «توانمندی برای اجرا، پیگیری و پیادهسازی» آنها است.
🔅 باید از «رأی لیستی» اجتناب کرد، چرا که لیستها کارشناسی نیست و درصورت انتخاب تنوع آرا و تضاد منافع بهوجود نخواهد آورد، پس بهتر از فردی متخصص از بین هر لیست انتخاب کنیم.
🔅 وقتی حرف از خبره و متخصص زده میشود، «صفات جمعیتشناختی» عضو شورا همچون زن و مرد، جوان و پیر و ... رنگ باخته و اولویت نیست.
🔅 به نظرم «اقتصاددان، جامعهشناس، حقوقدان، شهرساز و برنامهریز شهری» برای عضویت در شورای شهر ضرورت و کفایت میکند و باقی تخصصها در این مرتبه لازم نیست و حتی ممکن است مضر باشد.
🔅 گروه شورایی یک تعداد اندک هستند و این خوشههای جمعی پیرامونی فعال آن است که نقش بسزایی در تعالی شهر دارد. پس اعضای شورای شهر باید در استفاده از «شوراهای محلی، کارگروهها، مشاوران و تقویت نخبگان پیرامون» فعال باشند.
موضوعات مرتبط: راهبرد و تحلیل ، سخن روز ، راههای نفوذ
برچسبها: شورای شهر , شهرداری , انتخابات , رای لیستی
یارانه پنهانی که کارگران به کارفرمایان پرداخت میکنند!
از آنجائیکه یارانه، تبدیل به یک موضوع اساسی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شده است، به نظر ضروری میرسد که از جوانب گوناگون به باطل بودن ادعای یارانه پنهان در اقتصاد ایران که سالهاست از زبان نئولیبرالهای با ریش و بیریش- هر دو- شنیده میشود، بپردازیم.
مبنای استدلال مدعیان وجود یارانه پنهان در اقتصاد ایران این است که قیمت دلاری یک سری کالاها به ویژه حاملهای انرژی را استخراج میکنند، سپس معادل ریالی این قیمتها را محاسبه میکنند و نام مابهالتفاوت حاصل شده را یارانه پنهان میگذارند. سال ۹۸ در آستانه گران کردن بنزین، یک عضو اصولگرای هیئت رئیسه مجلس مجلدی تمام رنگی تهیه کرده و برای دستگاهها و افراد مختلف ارسال کرد تا وجود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در اقتصاد ایران را اثبات کند. در صفحه ۳۳ این مجلد، قیمت دلاری بنزین(فوب خلیج فارس) درج شده و با احتساب هر دلار ۱۱ هزار تومان، ادعا شده بود که دولت سالانه ۱۶۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بنزین پرداخت میکند.
در آن سو، آقای روحانی اصلاحطلب نیز استدلال مشابهی داشت. میگفت قیمت بنزین در ترکیه ۱۵ هزار تومان و در اروپا ۲۰ هزار تومان است اما با قیمت هزار تومان به ملت میفروشیم!
همین استدلال، مبنای فاجعه آبان ۹۸ شد. در آن زمان، طی مطالب متعددی بطلان این استدلال را نشان دادیم و سخن اساسی ما این بود که دولت که مسئول حفظ ارزش پول ملی است، حق ندارد از یک طرف ارزش ریال داخل جیب مردم را کاهش دهد و از طرف دیگر، مدعی پرداخت یارانه پنهان به مردم شود و برای "هدفمند" کردن آن به نام "عدالت"، نقشه بکشد!
متاسفانه این ایام، بحث یارانه پنهان مجددا داغ شده است و مبنای اصلی محاسبه آن، همین تفاوت دلاری و ریالی قیمت حاملهای انرژی است.
یک پرسش اساسی از مدعیان پرداخت یارانه پنهان این است که شما که میفرمایید در اروپا قیمت بنزین ۲۰ هزار تومان است، دستمزد نیروی کار چقدر است؟ آیا حاضر هستید دستمزد نیروی کار را نیز به دلار و یورو محاسبه کرده و معادل ریالی آن را بپردازید؟ میانگین دستمزد نیروی کار در اروپا برای هر ساعت ۲۸.۵ یورو است که با احتساب هر یورو ۲۸ هزار تومان، میشود حدود ۸۰۰ هزار تومان! با منطق نئولیبرالهای وطنی، کارگران ایرانی که حداقل حقوقشان برای هر ساعت حدود ۲۰ هزار تومان است، ساعتی ۷۸۰هزار تومان یارانه به کارفرمایان خود پرداخت میکنند! برای کارمندان دولت نیز میتوان محاسبه مشابهی انجام داد و ادعاهای مشابهی مطرح کرد.
اما واقعیت این است که این نحوه محاسبه ارزش حاملهای انرژی و نیروی کار، هر دو غلط است. ریال و دلار و یورو، در محدوده سرزمینی خود کارکردهای متفاوتی دارند و اساسا مفهوم PPP (برابری قدرت خرید) برای توضیح تفاوت کارکردی ارزهای مختلف در چارچوب مرزهایی که به آنها تعلق دارند، ابداع شده است.
گران کردن سوخت به بهانه عادلانه کردن یارانه پنهان، توصیه نهادهای نئولیبرال همچون صندوق بینالمللی پول است که در هر جای دنیا به این توصیه عمل شده، فاجعه آفریده است. سال ۹۸ همزمان با ایران، در چند کشور دیگر نیز شورشهای مشابهی از همین ناحیه رخ داد.
قیمت حاملهای انرژی را نمیتوان از اقتصاد جدا کرد و در خلاء، مجزا از سایر کالاها و خدمات، گرانشان کرد و از ناحیه این گرانی، به بخشی از جمعیت پول نقد پرداخت کرد. گرانی حاملهای انرژی، روی قیمت سایر کالاها نیز اثر مستقیم و غیرمستقیم میگذارد و تورم ایجاد میکند.
کما اینکه برخلاف ادعای آقای همتی در سال ۹۸ که میگفت اثر تورمی گرانی بنزین حدود ۴درصد است، تورم نقطهبهنقطه از ۲۷درصد آبان ۹۸ به ۴۶.۴درصد آبان ۹۹ رسید.
موضوعات مرتبط: اقتصاد
برچسبها: یارانه پنهان , کارگر , کارفرما , ارزش پول
یک تفاوت مهم انتخاباتی اصلاحطلبان و ضدانقلاب با طیف انقلابی این است که آنها به گواه چند انتخابات اخیر، این توان را دارند که جامعه مخاطبینشان را در یک نیم روز پای صندوقها بیاورند و ورق را برگردانند.
کافیست چند کلیپ اثرگذار، با قدرت در شبکههای اجتماعی پمپاژ کنند و بیبیسی و منوتو وحشتآفرینی کنند و سلبریتیهای سیاسی و هنری به مردم فراخوان دهند.
آن وقت میلیونها رأی خاموش سرازیر میشود به سمت نامزدشان.
فریب پیشتازی کنونی رییسی و ژست شبهتحریمیای که اصلاحطلبان گرفتهاند را نخورید.
فعلا در وضعیت «نیمکلاچ» هستند تا بنابر اقتضاء بزنند روی گاز (مشارکت) یا ترمز (تحریم).
اگر اراده کنند برای حرکت، با سرعت و ظرف نیم روز میتوانند سبقت بگیرند.
خصوصا که هنوز برگ برندههایی چون مولوی عبدالحمید (پیش از انتخابات) و رحمانی فضلی (حین انتخابات) را هم رو نکردهاند.
وضعیت پیچیده و خطرناک است و جبهه انقلاب در خواب.
مجازی تقریبا اشباع است، محافل و میادین حضوری را دریابید.
تلفن را برداشته و با اقوام و دوستانتان گفتگو کنید.
در فضای مجازی به توییتر محدود نشوید و از اتلاف وقت در کلابهاوس اکیداً پرهیز کنید.
زمین بازی، تلگرام، اینستاگرام و واتساپ است.
موضوعات مرتبط: راههای نفوذ ، پیامها
برچسبها: نیم کلاچ , اصلاحات , اصولگرا , فضای مجازی
بارها به این مطلب برخورد کردیم که ادعای یارانه پنهان در اقتصاد ایران، یک ادعای واهی است که ریشه در کاهش ارزش ریال دارد. ریالی که هر هزار تومانش برابر یک دلار بود، امروز هر ۲۳ هزارتومانش یک دلار است. متولی حفظ ارزش پول نیز دولت بوده است. یعنی عملکرد دولت باعث شده است ارزش پول داخل حساب من و شما یا ارزش درآمد ماهانه ما بدون اینکه خطایی اقتصادی مرتکب شده باشیم، چندین برابر کاهش یابد.
▫️در چنین شرایطی، کسانی پیدا میشوند که ادعا میکنند دولت بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد سالانه یارانه پنهان به مردم میدهد. وقتی سوال میکنیم که این ارقام را از کجا میآورید، میگویند قیمت بنزین مثلا در فلان کشور لیتری یک دلار است که میشود ۲۳ هزار تومان. وقتی ما بنزین را ۳هزار تومان میفروشیم، یعنی روی هر لیتر ۲۱هزار تومان یارانه میدهیم. سپس انواع نقشهکشیها برای گران کردن بنزین و سایر حاملهای انرژی به نام عدالت و هدفمندسازی این یارانه آغاز میشود. در صورتی که منشاء این یارانه ادعایی، کاهش ارزش ریال است. اگر ارزش هر هزار تومان به همان یک دلار برگردد، دیگر این یارانه پنهان ادعایی معنی نخواهد داشت. بنابراین، دولت از یک طرف باعث و بانی کاهش ارزش پول مردم میشود و از طرف دیگر، منت پرداخت یارانه به مردم را بر سرشان میگذارد و برای هدفمندی این یارانه نقشه میکشد.
▪️امشب قیمت یک بسته شش عددی بطری آب نیملیتری را در والمارت چک کردم. ۱.۶۷ دلار بود. یعنی حدود ۳۸هزار تومان. با منطق بعض سیاسیون ما، شرکتهای آبمعدنی ایرانی که هر بطری آب نیملیتری را ۲۵۰۰ تومان میفروشند، در هر بسته ششتایی ۲۳ هزار تومان به مصرفکننده ایرانی یارانه میدهند! درباره سایر کالاها نیز همین معادله صادق است.
▫️قیمت حاملهای سوخت، یک قیمت کلیدی است و گران شدن آنها، گرانی همه کالاها در اقتصاد را در پی دارد. این مسئله بارها تجربه شده و برای ملت ما خاطره است!
▪️افزایش قیمت حاملهای انرژی، یعنی شروع دومینوی تورم، فشار به طبقات ضعیف و صاحبان درآمد ثابت و پولدارتر شدن دارندگان، سرمایهداران و ملاکان.
موضوعات مرتبط: اقتصاد
برچسبها: یارانه پنهان , دولت , دلار , ارزش پول
🔑 آیا در کشورهای دیگر چیزی به نام رد صلاحیت وجود دارد؟ نگاهی به شروط ریاست جمهوری در دنیا
در اکثر کشورهای دنیا که انتخابات آزاد دارند شروط سادهای برای کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که در این نوشتار به آنها خواهم پرداخت. البته در ابتدا دانستن دو نکته مهم است:
۱. این نوشته مربوط به انتخابات در کشورهای دموکراتیک است و طبیعتا کشورهایی که انتخابات فرمایشی دارند و یا کشورهایی که نظام آنها پادشاهی و غیره هست بررسی نگشتهاند.
۲. نداشتن شروط سخت برای کاندیدها به معنای انتخابات عادلانه نیست. در اکثر کشورها کاندید شدن ظاهرا ساده است ولی رسانهها و ثروتمندان هستند که با خرج پول و مطرح کردن چهرهها آنها را بالا میآورند. هر کس میتواند کاندید شود ولی به عنوان مثال او را به مناظرهها دعوت نخواهند کرد و یا با او مصاحبه انجام نخواهند داد. پس کاندید شدن فقط مرحله اول ماجرا است. به عبارت دیگر، در کشوری مانند آمریکا گرچه کاندید شدن ساده است، ولی پیروز شدن یک کاندید مستقل تقریبا غیر ممکن است.
حالا برویم سراغ شروط:
✅ ملیت: در تمام کشورهایی که بنده مطالعه کردم داشتن ملیت کشور یکی از شروط کاندید شدن است. نداشتن تابعیت دوگانه نیز متداولا ذکر شده است.
✅ سابقه زیستن در کشور: در بسیاری از کشورها سابقه زندگی در کشور یکی از شروط است. در بسیاری از موارد ده سال زندگی در کشور کافی است (مثل روسیه) ولی در مواردی بیشتر است. مانند ۱۴ سال در آمریکا و ۲۰ سال در مکزیک.
✅ تولد در کشور: کشورهایی مانند آمریکا و استونی و غیره لازم میدانند که کاندید در آن کشور به دنیا آمده باشد. ولیکن در کشوری مانند آرژانتین به دنیا آمدن پدر کاندید در کشور کافی است و نیازی نیست خودش در آنجا به دنیا آمده باشد.
✅ داشتن سن کافی: در بعضی از کشورها کاندید باید حداقل ۱۸ ساله (فرانسه) و یا ۳۰ ساله (کلمبیا) و یا ۳۵ ساله (اتریش و هند) و یا ۴۰ ساله (آلمان) باشد.
✅ نداشتن سوء سابقه جدی: گرچه تخلفات کوچک خیلی مهم نیست ولی داشتن سوء سابقه جدی مانند جنایت جنگی منجر به رد صلاحیت در بعضی کشورها مانند افغانستان میشود. سوء سابقه جدی سیاسی مانند خائن یا برانداز بودن در کشورهایی مانند بنگلادش و الجزایر منجر به رد صلاحیت میشود.
✅ داشتن دین خاص: در تعدادی از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی، کاندید باید دین خاصی داشته باشد.
✅ سابقه سیاسی: داشتن سابقه سیاسی در تعدادی از کشورها شرط کاندید شدن است گرچه احراز این شرط مکانیزم سادهای دارد. مثلا در برزیل کافی است عضو یک حزب باشد. در فرانسه میبایست ۵۰۰ نفر از افراد سیاسی ایشان را به عنوان کاندید تایید کنند. و در خیلی از کشورهای دیگر عضو سابق مجلس بودن یا داشتن شروط عضویت در مجلس کافی است.
📌 اگر بخواهیم وضعیت ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، میتوان گفت که گرچه شباهتهایی وجود دارد، ولی با توجه به مطالعات بنده و سابقه رد صلاحیتها، ایران یکی از سختگیرترین و محدودکنندهترین کشورها در تایید صلاحیت کاندیدها میباشد که توجیه آن بسیار دشوار است. به قول شهریار "آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری".
موضوعات مرتبط: سخن روز
برچسبها: رد صلاحیت , شورای نگهبان , انتخابات , رهبری
♦️عزل آقای همتی از ریاست بانک مرکزی، در حالی که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، آگاهانه بوده و دادن یک امتیاز ویژه به وی می باشد. در واقع نوعی رفتار غلط انداز و اصطلاحا "نعل وارونه" است.
🔹روحانی بهتر از هر کس خبر دارد که در نظرسنجی های دولتی، مقبولیتش نزد مردم به زیر هفت درصد رسیده است. بنابراین هر کس که مغضوب او دیده شود -به ویژه از دولتمردان- احتمالا مورد اقبال بخش عمده ای از مردم ناراضی از سیاست های دولت قرار می گیرد.
♦️همتی در کنار جهانگیری و محمد شریعتمداری، سومین دولتمردی بود که به همراه آخوندی و دهقان (دو وزیر سابق روحانی) نامزد انتخابات شدند. اما از میان همه اینها و همچنین علی لاریجانی، تنها همتی بود که صلاحیتش در شورای نگهبان تایید شد.
🔹برخی می گویند روحانی غیر از همه دست بردن هایش در خزانه بانک مرکزی و برداشت های بی رویه گذشته که دولت بعدی را بالغ بر صد هزار میلیارد تومان بدهکار کرده، می خواسته برداشت های دیگری هم بکند و ماه های پایانی را با پول پاشی و آراستن ظاهر اقتصاد به پایان رساند.
♦️طبیعتا فردی که موقتا منصوب می شود، همراهی بیشتری خواهد داشت و مانند همتی فکر نمی کند که کوپن هزینه های بی رویه در بانک مرکزی تمام شده است.
🔹بنابراین دست روحانی باز تر می شود. ضمنا شاید بتوان از فرصت سیاسی نامزدی همتی برای تداوم دولت روحانی هم (با ژست مخالف خوان دولت) استفاده کرد. جالب این که همتی دیشب گفته "نامزد شدم، چون نمی خواستم روحانی آخرین رئیس جمهور باشد".
♦️برکناری آمیخته با شوک وی، می تواند دوپینگی دولتی در خدمت وی (و حامیانش در اعتدال حاکم بر دولت و از جمله حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران) باشد؛ چنان که پالس های مثبتی برای نامزدی اش نشان داده اند.
موضوعات مرتبط: پیامها
برچسبها: کاندیدا , ریاست جمهوری , همتی , روحانی
دانلود فایل پی دی اف توافق پاریس
در دولتهای نهم و دهم، ظرفیت نامی نیروگاههای کشور حدود ۳۰ هزار مگاوات افزایش یافت .
اما در دولت آقای روحانی، افزایش ظرفیت تولید برق کشور نصف این رقم یعنی ۱۵ هزار مگاوات بود .
برای اطلاع از اینکه چگونه اجرای غیرقانونی یک توافق خارجی چراغ خانه و صنعت ما را خاموش کرد ،
این فایل را مطالعه فرمایید.
دانلود فایل پی دی اف توافق پاریس
موضوعات مرتبط: راههای نفوذ ، نفوذ ، سیستمهای اطلاعاتی ، پیامها
برچسبها: توافق پاریس , روحانی , تولید برق , کاهش برق
آقای لاریجانی گفتهاند "قاچاق مسئله مهمی است؛ اگر چه در این سالها گفته شده است که حجم قاچاق از 20 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش یافته است اما باید گفت که رقم 15 میلیارد دلار نیز، رقم کمی نیست و این میزان، رقمی است که میتواند تولید را نابود کند".
این عبارات را در ذم قاچاق، ننهجون آن بنده خدا نیز با اندکی حذفیات و اضافات میتواند بیان کند. اما آنچه از یک نامزد ریاستجمهوری انتظار میرود این است که کلیات ابوالبقاء را به کناری نهد و دقیقا بگوید مسائل کشور را با کدام رویکرد و با چه روشی حل خواهد کرد؟
فیالمثل درباره همین بحث قاچاق، دو رویکرد متباین و متضاد وجود دارد که دو روش و دو نتیجه متفاوت از آن ناشی میشود.
ما معتقدیم موثرترین شیوه مبارزه با قاچاق، کور کردن منابع مالی قاچاق است. چه، قاچاقچی ارز مورد نیاز خود را یا از محل صادرات کشور تامین میکند یا از بازار داخل. بر این اساس، راهکار مبارزه با قاچاق، اجرای دقیق سیاست پیمانسپاری ارزی، اشراف کامل دولت بر جریان ارز، و هدایت مصارف ارزی توسط دولت در جهت منافع عمومی است. وقتی ارز حاصل از صادرات، تحت اشراف دولت قرار گرفت و تحت هدایت دولت تخصیص یافت، قاچاقچی اساسا ارزی در اختیار نخواهد داشت که صرف کالای قاچاق کند.
اما نئولیبرالها قاچاق را یک مسئله اخلاقی قلمداد میکنند و میگویند قاچاقچی قاچاق میکند، چون تعرفه واردات بالاست. اگر تعرفه را پایین بیاوریم، قاچاقچیها واردات خود را از مبادی رسمی انجام خواهند داد و مسئله قاچاق حل خواهد شد. مثل اینکه برای جلوگیری از وقوع تخلف "عبور از چراغ قرمز"، همه چراغها را سبز کنیم یا محدودیت را از سرعت در جادهها برداریم تا هیجکس مشمول جریمه سرعت بیش از حد مجاز نشود!
این جماعت اساسا نمیخواهند بفهمند که اگر برای کالایی تعرفه گذاشته میشود، یا واردات آن ممنوع میشود، هدف، حمایت از تولید داخلی است! اینها از پشت عینک ایدئولوژیک و متصلب تجارت آزاد به عالم مینگرند و نسخهشان برای همه مسائل پیچیده، همین رهاسازی است. نئولیبرالها به همین دلیل و برخی دلایل دیگر که ریشه در منافعشان دارد، با پیمانسپاری ارزی نیز به شدت مخالفند.
میبینیم که وقتی کمی از کلیگویی درباره قاچاق فاصله میگیریم و وارد جزئیات میشویم، دیگر نمیتوان در وسط لحاف خوابید و همه اطراف را راضی نگه داشت.
آقای لاریجانی اگر میخواهد به سوالات سخت پاسخ دهد، به ما بگوید از میان این دو رویکرد، کدام را برای حل مسئله قاچاق انتخاب خواهد کرد؟!
موضوعات مرتبط: فرقه ها ، پیامها
برچسبها: لاریجانی , انتخابات , قاچاق , رویکرد
پالس الکترومغناطیسی یا EMP یا "تَپِ الکترومغناطیسی" که به آن اختلال الکترومغناطیسی گذرا نیز میگویند، یک انفجار زودگذر از انرژی الکترومغناطیسی است. منشا یک پالس الکترومغناطیسی میتواند طبیعی یا مصنوعی باشد و میتواند به صورت میدان الکترومغناطیسی، میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی یا جریان الکتریکی هدایت شده رخ دهد
بمب الکترومغناطیسی چیست و چه میکند؟
یک بمب الکترونیکی یا بمب الکترومغناطیسی (Electromagnetic Pulse (EMP)) سلاحی است که از یک میدان الکترومغناطیسی شدید برای ایجاد یک پالس انرژی استفاده می کند. به عبارت دیگر بمب الکترومغناطیسی با انفجار خود پالس بسیار بزرگی را در محیط منتشر میکند که این پالس ها با نفوذ به سیستمهای الکترونیکی قادر به تخریب عملکرد آنها هستند.
به گزارش خبرآنلاین، بعد از آزمایش اتمی ایالت متحده امریکا در سال ۱۹۴۵ متخصصان متوجه شدند اگر بمب هسته ای منفجر شود، امواج الکترومغناطیسی که در اثر انفجار پدید میآید تمامی مدارهای الکترونیک را نابود میسازد.
کلید حل این مسئله در ایجاد پالس های (تپ های) الکتریکی با عمر بسیار کوتاه و قدرت زیاد نهفته است. با ارسال این پالس ها به درون یک آنتن فرستنده، امواج الکترومغناطیسی قدرتمندی در فرکانس های مختلف از آنتن بیرون میآیند. هر چه فرکانس موج بالاتر باشد، امکان تأثیر گذاری آن بر مدارهای الکترونیک دستگاه ها بیشتر خواهد شد.
برای مثال یک رادیو با تغییر جریان عبوری درون مدار خود باعث تولید یک میدان مغناطیسی میشود. این میدان مغناطیسی تولیدی میتواند باعث القای یک جریان الکتریکی درون یک هادی دیگر برای مثال آنتن یک رادیوی دیگر شود.
حال اگر نوسانات سیگنالهای الکتریکی حاوی پیام خاصی باشند دریافتکنندگان این سیگنالها توان رمزگشایی از این پیام را دارند. حال یک رادیوی معمولی میدان مغناطیسی بهاندازه تولید یک جریان با شدت کم را تولید میکند تا پیام خود را به دریافتکننده برساند.
اگر این رادیو یک میدان مغناطیسی قوی تولید کند نتیجه آن القای جریان الکتریکی با شدت بسیار بالا خواهد بود که این جریان میتواند اجزای نیمههادی مدار و رادیو را بهکلی نابود کند.
بر اساس گزارش روزیاتو، تکنولوژی اصلی که باعث تولید پالس های الکترومغناطیسی در سلاحها می شود غالباً عبارتند از: مولدهای فشردهسازی شار (Flux Compression Generator)، ژنراتورهای Magnet-Hydrodynamic و دستهای از وسایل پر قدرت مایکروویو که در رأس آنها نوسان ساز با کاتد مجازی یا ویرکتور قرار دارد.
البته روشهای نوین تولید پالس های الکترومغناطیسی قدرتمند و نیز پالس های الکترومغناطیسی تولید شده در سیستم شامل استفاده از شتاب دهندههای ذرات باردار انرژی است که میتواند حتی به سیستمهای حفاظت شده عادی نیز نفوذ کرده و تخریب لازم را روی سیستمهای الکترونیکی بر جای گذارد.
ساختار بمب الکترومغناطیسی و نحوه عمل کردن آن
بمب الکترومغناطیسی شامل یک سیلندر فلزی است که به آن آرمیچر می گویند. این سیلندر فلزی توسط یک رشته سیم فلزی ثابت که به دور آن پیچیده شده است محاصره میشود. موتور، سیلندر را که به طور مجزا در یک محیط خلأ قراردارد، میچرخاند.
سیلندر فلزی بایستی توسط مواد منفجره پر شود و به دور مجموعه سیلندر و سیمپیچ بایستی یک پوشش محافظ محکم قرار داده شود تا تمام مجموعه درون آن قرار گیرد. البته بایستی بین سیلندر محافظ و سیمپیچ فاصله وجود داشته باشد تا بین این دو تماسی برقرار نشود.
همچنین بایستی دارای یک منبع انرژی برای شروع انفجار باشد که خازن میتواند این وظیفه را بر عهده بگیرد. رابطی که خازن ما را به سیمپیچ وصل میکند یک جریان اولیه را به سیمپیچ میدهد که این جریان اولیه باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی شدید درون سیلندر میشود.
پس از به وجود آمدن میدان مغناطیسی درون سیلندر حاوی مواد منفجره این مواد توسط جریان القایی از سوی میدان مذکور شروع به منفجرشدن میکنند و موج انفجار کمکم تمام سیلندر را فرامیگیرد و در سر راه خود بقیه مواد منفجره را منفجر میکند.
همانطور که مواد منفجره شروع به منفجرشدن میکنند و در طول سیلندر بهپیش میروند، سیلندر مذکور نیز با سیمپیچ اطراف خود ارتباط برقرار میکند و این ارتباط باعث ایجاد اتصال کوتاه درون مدار میشود و سیمپیچ را از منبع تغذیه خود قطع میکند. حرکت این اتصال کوتاه درون مدار مذکور باعث فشرده شدن میدان مغناطیسی درون سیلندر میشود و نهایتاً این میدان فشرده یک انفجار الکترومغناطیسی را به وجود میآورد.
این بمب ها به اندازه بمبهای الکترومغناطیسی اتمی قوی نیستند ولی میتوانند تا اندازهی کوچکی منطقهای را تحت تأثیر خود قرار دهند و خسارات جدی وارد کنند.
مهمترین تأثیر جانبی یک بمب مغناطیسی میتواند عامل روانی باشد، یک حمله کامل و سطح بالای الکترومغناطیسی در یک کشور پیشرفته در مدت زمان اندک میتواند زندگی مدرن را به یک وقفه آزار دهنده تبدیل کند.
موضوعات مرتبط: نظامی
برچسبها: بمب مغناطیسی , الکترومغناطیس , بمب , جریان الکتریسیته