حوزه فرهنگ – تلويزيون
موضوع برنامههاي بيجاذبه شبکهي قرآن درماه محرم
تحلیل و استناد
تابناک:
برنامه های شبکه قرآن سیما در محرم
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه زنده دهه اول محرم شبکه قرآن سیما در 13 قسمت 60 دقیقهای ضمن قرائت متون عاشورایی به گفتوگو در خصوص این واقعه با کارشناسان میپردازد و قرار است هرشب از ساعت 19 به روی آنتن این شبکه برود.
اطلاع رسانی رویدادهای قرآنی روز متناسب با ایام محرم تحت عنوان «مجله قرآنی» هر روز ساعت 8 صبح به مدت 30 دقیقه به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد.
سخنرانیهای حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی، مصباح یزدی، جاودان و حجت الاسلام انصاریان پیرامون قیام سیدالشهدا (ع) در 3 باکس 12:30 ، 17 و 23 تحت عنوان «بیان» از این شبکه پخش خواهد شد.
«یاد خدا» با حضور کارشناسان برجسته مذهبی از جمله: حجج اسلام والمسلمین علوی تهرانی، حاج علی اکبری، میلانی نژاد، عظیمی، قاسمیان و اسکندری در 15 قسمت 60 دقیقهای به بررسی و تبیین سبک زندگی حسینی (ع) خواهد پرداخت. این برنامه هر روز در ساعت 18 پخش و در ساعت 7 صبح روز بعد از شبکه قرآن سیما بازپخش میگردد.
واکاوی شخصیتهای مثبت و منفی در قیام سید الشهدا (ع) از زبان اساتید حوزه و دانشگاه از جمله: حجت الاسلام طباطبایی، خاتمی خوانساری و بشارتی در برنامه «در پی کاروان» همراه خواهد بود که قرار است در دهه اول محرم هر روز در ساعت 14 پخش شود.
«احرام سرخ» با ساختار موشن گرافیک به آیات قرائت شده از سوی امام حسین (ع) در مسیر کربلا میپردازد که در این ایام در ساعت 14:40 به روی آنتن شبکه قرآن سیما میرود.
روزانه 6 باکس مداحی و مرثیه خوانی با نوای مادحین اهل بیت (ع) از جمله: مرحوم علیاکبر کوثری، محمدرضا طاهری، میثم مطیعی، ذبیح الله ترابی و سعید حدادیان در طول ایام پخش خواهد شد.
مجموعه «آئین زندگی» در 60 قسمت 4 دقیقه ای عزاداری شهرستانها و استانهای کشور را بصورت میان برنامه نمایش میدهد که در دهه اول محرم در زمانهای مختلف از شبکه قرآن پخش خواهد شد.
توصیه و پیشنهاد :
1. متأسفانه وضعيت شبکههاي تلويزيوني و راديويي قرآن و معارف از لحاظ مخاطب به هيچ عنوان قابل قبول نيست. اين شبکهها با تخصصي فرض گرفتن مخاطب خود از اقشار مذهبي و اين فرض که اين قشر ذائقهي هنري ندارند و ميتوان انواع برنامهها و آثار ضعيف را برايشان ارائه کرد، مرتکب کمفروشي ميشوند و کاملاً از موضوع امکان جذب مخاطبان غير مذهبي و يا جوانان صرف نظر کردهاند. پيشنهاد ميشود طي چند مقالهي تحليلي اين رويه مورد نقد قرار گيرد و ضرورت و نياز به ايجاد جاذبه و رغبت براي ساير اقشار مخاطبان اجتماع نسبت به اين شبکهها مورد تأکيد و تبيين قرار گيرد.
2. پيشنهاد ميشود با طرح چند مصاحبهي چالشي توسط رسانههاي انقلابي اين رويهي مديران شبکهها مورد پرسش و نقد قرار گيرد.
موضوعات مرتبط: راهبرد و تحلیل
برچسبها: راهبرد , توصيه ها , راهبردي , چالش