طراحی تجربه کاربر
معمولا وقتی اسم «اختیار» و «حق انتخاب» به میون میاد یاد مباحث فلسفی و اینجور چیزا میفتیم..
اما این بار میخوایم در مورد «تجربه کاربر» صحبت کنیم..!
فرض کنین که قصد دارین برای ناهار برین یه رستوران ..
توی رستوران جلوتون یه منوی هزار غذایی میذارن.
بطور ناخودآگاه این ذهنیت در شما به وجود میاد که باید یه غذا بین این همه غذا باشه که برای من بدون نقص باشه
اما بدون نقص فقط یه توهمِ و قطعا وجود خارجی نداره .
بنابراین توقع شما بالاتر از محصولی قرار میگیره که دریافت میکنین
و نهایتا (با این که ممکنه یه غذای عالی میل کنین ولی) احساس بدی بهتون دست میده.
اسم این مشکل «تناقض انتخابِ».
حق انتخاب زیاد ذهن رو فلج میکنه ،
توقعات رو بالا میبره و نهایتا میزان رضایت رو پایین میاره .
یک طراح تجربه با ارائه دادن انتخاب های محدود و حساب شده ،
حق انتخاب کاربر رو در یک محدوده متعادل بین جبر و اختیار نگه میداره تا تجربه خوبی رو براش بسازه .
موضوعات مرتبط: روان شناسی ، آموزش ، پیامها
برچسبها: حق انتخاب , ذهن فلج , طراح تجربه , کاربر