رابرت كيوفسكي نويسندهء كتاب «پدران پولدار، پدران فقير» ميگويد كه آموزش مسايل اقتصادي به كودكان را بايد از سن كم شروع كرد. او ميگويد كه تجربه نشان داده كه اگر به كودكان اصول سادهء اقتصاد آموخته شود آنها در بزرگسالي بهتر ميتوانند مسايل مالي خود را مديريت كنند و كمتر پول خود را هدر ميدهند، اينها توصيههاي دكتر رابرت كيوفسكي براي در ميان گذاشتن مسايل اقتصادي با كودكان و چگونگي طرح اين مسايل است.
استفاده از چكهاي شخصي را به كودكان خود ياد بدهيد
پول ماهانهء كودكان خود (پول توجيبي) آنها را به صورت يك جا پرداخت نكنيد. به آنها بگوييد كه در طول يك ماه در آن حدي كه شما در نظر گرفتهايد اعتبار دارند. هر زمان كه به پولي نياز داشتند بايد با يك كاغذ به شكل چك آن مقدار پول را دريافت كنند. در صورتي كه در يك ماه مبلغ مورد نظر آنها از مبلغي كه شما در نظر گرفتيد بيشتر شد به آنها توضيح بدهيد كه اين پول را از حساب ماه بعد آنها كسر خواهيد كرد. اگر در اين شيوه سختگيري به خرج دهيد آنها متوجه معناي واژههايي چون اعتبار داشتن و بدهكار بودن را به خوبي متوجه خواهند شد.
از كودكان خود بخواهيد كه پسانداز كنند
كودكان و نوجوانان معمولا به راحتي پول خرج ميكنند و علاقهاي به پسانداز كردن ندارند اما بايد اين مساله را به آنان آموخت كه پسانداز كردن يكي از بهترين مسايل زندگي پيش روي آنهاست با هدف قرار دادن يك چيز مهم و دوست داشتني براي كودكان، مثلا يك دوچرخه يا يك بازي كامپيوتري يا يك عروسك ميتوان پسانداز كردن را به آنها آموخت. كافي است به كودك تفهيم شود كه براي خريد هر كدام از اين موارد بايد در هر ماه مبلغ مشخصي از پولش را كنار بگذارد و به آن دست نزند. براي تشويق كودك ميتوان پس از چند ماه باقي ماندهء پول را به عنوان جايزه به او داد.
آموزش سه شيوهء پسانداز
پس از اين كه به كودكان شيوهء پسانداز كردن را آموختيد به آنها بگوييد كه پسانداز كردن را ميتوان در سه بخش مجزا تعريف كرد.
بهتر است براي آموزش اين سه نوع پسانداز به كودكان از سه شيوه استفاده كرد. كيوفسكي اين گونه پيشنهاد ميدهد: «بهتر است كه براي كودكان سه فرم را در اين گونه تعريف كرد، اول پسانداز طولاني مدت كه بهتر است در اين فرم كودكان پول معيني را در هر سال به شما بسپارند تا براي خريد وسايل مورد نياز خودشان در آينده از آن استفاده كنند، در فرم كوتاهمدت ميتوان قلك يا جعبهاي به كودك داد تا پول هفتگي يا ماهانهء خود را در آن نگه دارد و خود مسوول دخل و خرج آن باشد. در مورد سوم كه در نظر گرفتن آن كاملا اختياري است ميتوان از كودك خواست كه پولهاي خرد و بسيار كم را كه به نظرش ارزشي ندارند براي مصارف خيريه و اعانه دادن پسانداز كند، كودك با تمرين پسانداز كردنهاي اين گونه مفاهيم اقتصادي زيادي را متوجه خواهد شد.»
موضوعات مرتبط: روان شناسی ، کودک