نگاه به قرآن
خواندن قرآن از روي آيات، ثواب بيشتري دارد
يكى از دستورهايى كه پيشوايان دين در باب تلاوت قرآن به ما داده اند، خواندن از روى آن است و روى اين مسئله تاكيد فراوانى كرده اند. چه بسا علت اين تاكيد، بهره گرفتن از "نورانيت" قرآن است، تا مسلمانان از آن بهره بيشترى ببرند و نورانيش در آنان اثر گذارد.
احاديثى از معصومين عليهم السلام رسيده است كه انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت كند، زيرا قرائت از روى قرآن ثواب بيشترى دارد.
از جمله احاديثى كه بر اين مطلب صراحت دارد، روايت اسحاق بن عمار است كه به امام صادق عليه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت، من قرآن را حفظ كرده ام آيا از حفظ بخوانم يا از روى آن ؟
امام عليه السلام فرمودند:
از روى آن بخوان. زيرا كه قرائت از روى قرآن ثواب بيشترى دارد. مگر نمى دانى كه نگاه كردن به قرآن علاوه بر خواندن آن، مستقلا عبادت محسوب مى گردد. (اصول كافى، ج 4، كتاب فضيلت قرآن . ص 418، حديث 5)
در روايت ديگري امام صادق عليه السلام فرموده اند:
هر كس قرآن را از روى آن تلاوت كند چشم وى نيز از قرآن بهره بردارى مى نمايد و از عذاب او و پدر و مادرش هم كاسته مى شود گر چه با كفر از دنيا رفته باشند. (ثواب الاعمال، ص 231؛ اصول كافى، ج 4، ص 417، حديث 1 و 4)
رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز در اين باره فرموده اند:
هيچ چيز بر شيطان سخت تر از آن نيست كه انسان قرآن را از روى آن بخواند.
نيز از آن حضرت روايت شده: سهم چشم هايتان را از عبادت بپردازيد. پرسيدند: يا رسول الله! سهم چشم از عبادت چيست؟ فرمودند: نگاه كردن به قرآن و تفكر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است. (الجامع الصغير)
و نيز چنين فرمودند: برترين عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است. (آداب المتعلمين، ص 151)
از روايت فوق به دست مى آيد كه تنها خواندن قرآن، تلاوت كامل و مطلوب نيست. بلكه علاوه بر خواندن اگر به آيات الهى، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت كننده قرار داشته باشد بهتر است.
شايد از اين احاديث بتوان استفاده كرد كه خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفكر نزديكتر است تا از حفظ خواندن .
ضمنا در مورد نگاه نمودن به قرآن و ريختن گناهان بايد گفت كه خداوند آن قدر رحمان و رحيم است كه در هر زمينه اي لطف و بخشش او بيش از مقدار عمل بندگان است.
احاديثى از معصومين عليهم السلام رسيده است كه انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت كند، زيرا قرائت از روى قرآن ثواب بيشترى دارد.
از جمله احاديثى كه بر اين مطلب صراحت دارد، روايت اسحاق بن عمار است كه به امام صادق عليه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت، من قرآن را حفظ كرده ام آيا از حفظ بخوانم يا از روى آن ؟
امام عليه السلام فرمودند:
از روى آن بخوان. زيرا كه قرائت از روى قرآن ثواب بيشترى دارد. مگر نمى دانى كه نگاه كردن به قرآن علاوه بر خواندن آن، مستقلا عبادت محسوب مى گردد. (اصول كافى، ج 4، كتاب فضيلت قرآن . ص 418، حديث 5)
در روايت ديگري امام صادق عليه السلام فرموده اند:
هر كس قرآن را از روى آن تلاوت كند چشم وى نيز از قرآن بهره بردارى مى نمايد و از عذاب او و پدر و مادرش هم كاسته مى شود گر چه با كفر از دنيا رفته باشند. (ثواب الاعمال، ص 231؛ اصول كافى، ج 4، ص 417، حديث 1 و 4)
رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز در اين باره فرموده اند:
هيچ چيز بر شيطان سخت تر از آن نيست كه انسان قرآن را از روى آن بخواند.
نيز از آن حضرت روايت شده: سهم چشم هايتان را از عبادت بپردازيد. پرسيدند: يا رسول الله! سهم چشم از عبادت چيست؟ فرمودند: نگاه كردن به قرآن و تفكر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است. (الجامع الصغير)
و نيز چنين فرمودند: برترين عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است. (آداب المتعلمين، ص 151)
از روايت فوق به دست مى آيد كه تنها خواندن قرآن، تلاوت كامل و مطلوب نيست. بلكه علاوه بر خواندن اگر به آيات الهى، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت كننده قرار داشته باشد بهتر است.
شايد از اين احاديث بتوان استفاده كرد كه خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفكر نزديكتر است تا از حفظ خواندن .
ضمنا در مورد نگاه نمودن به قرآن و ريختن گناهان بايد گفت كه خداوند آن قدر رحمان و رحيم است كه در هر زمينه اي لطف و بخشش او بيش از مقدار عمل بندگان است.
موضوعات مرتبط: قرآن کریم
تاريخ : ۱۳۸۹/۰۴/۰۷ | | نويسنده : ارتباطات قرارگاه ضد صهيونيستي كميل |