عظمت وجودی و ابعاد مختلف شخصیتحضرت صاحبالامر علیه السلام باعثشده است که در طول هزار و اندی سال که از غیبت کبری میگذرد، هر گروه از مردم بسته به گرایشهای خاص اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی که داشتهاند، از دیدگاهی خاص به تحلیل شخصیت و تعیین جایگاه آن حضرت در عالم هستی بپردازند.
در این میان جمعی از اصحاب سیر و سلوک و رهروان طریق عرفان و معنا با طرح موضوع خلیفةالله و انسان کامل و پرداختن به نقش حجت الهی در عالم هستی، تنها به جنبه فرا طبیعی آن وجود مقدس توجه کرده و از سایر جنبهها غفلت ورزیدند .
گروهی دیگر از اصحاب شریعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبیعی آن وجود مقدس ساخته و ضمن مطرح کردن نقشی که آن حضرت به عنوان امام و پیشوای مردم به عهده دارند هیچگونه مسؤولیتی را در زمان غیبت متوجه مردم ندیدند و تنها تکلیف مردم را این دانستند که برای فرج آن حضرت دعا کنند تا خود بیایند و امور مردم را اصلاح کنند .
عدهای هم ضمن توجه به جنبه فراطبیعی و طبیعی وجود مقدس حضرت حجت علیه السلام تمام هم و غم خود را متوجه ملاقات با آن حضرت ساخته و تنها وظیفه خود را این دانستند که با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند .
اما در این میان گروهی با در نظر گرفتن همه ابعادی که بدانها اشاره شد، به طرح معنای درست انتظار پرداخته و درصدد تعیین وظیفه و نقش مردم در دوران غیبتبرآمدند . در این دیدگاه، هم مساله خلافت الهی انسان کامل مطرح است، هم به جایگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجه شده و هم وظیفهای که مردم در دعا برای حفظ آن وجود مقدس و تعجیل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است .
شاید بتوان امام راحل امت، قدسسره، را به عنوان درخشانترین چهره از گروه اخیر ذکر کرد . ایشان با صراحتبه نقد و بررسی برداشتهای مختلفی که از مساله انتظار فرج وجود دارد، پرداخته و دیدگاه خاص خود را در این زمینه چنین مطرح ساختند:
البته این پر کردن دنیا را از عدالت، این را ما نمیتوانیم بکنیم، اگر میتوانستیم میکردیم . اما، چون نمیتوانیم بکنیم ایشان باید بیایند ... . اما ما باید فراهم کنیم کار را، فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت علیه السلام ...
ایشان در جایی دیگر نیز درباره مفهوم «انتظار فرج» میفرمایند:
انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند . و مقدمات ظهور انشاءالله تهیه شود .
برای شناخت جایگاه و مفهوم انتظار در تفکر شیعی برخی از روایاتی را که در این زمینه وارد شده است مورد بررسی قرار میدهیم تا روشن شود که:
1 . آیا انتظار ضرورت دارد؟
2 . فضیلت آن چیست؟
3 . چه وظایفی در عصر غیبتبر عهده منتظران است؟
4 . انتظار چه آثاری دارد؟
1 . ضرورت انتظار
در تفکر شیعی، انتظار موعود، به عنوان یک اصل مسلم اعتقادی مطرح بوده و در بسیاری از روایات بر ضرورت انتظار قائم آل محمد، علیهمالسلام، تصریح شده است، که از جمله میتوان به روایات زیر اشاره کرد:
1 . محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب الغیبة روایت کرده است که روزی امام صادق علیه السلام خطاب به اصحاب خود فرمودند:
آیا شما را خبر ندهم به آنچه خدای، صاحب عزت و جلال، هیچ عملی را جز به آن از بندگان نمیپذیرد؟ گفتم: چرا . فرمود: گواهی دادن به اینکه هیچ شایسته پرستشی جز خداوند نیست و اینکه محمد [ صلی الله علیه و آله] بنده و فرستاده او است، و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده، و ولایت ما، و بیزاری از دشمنانمان - یعنی خصوص امامان - و تسلیم شدن به آنان، و پرهیزکاری و تلاش و مجاهدت و اطمینان و انتظار قائم علیه السلام .
2 . ثقة الاسلام کلینی در کتاب الکافی روایت میکند که روزی مردی بر حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام وارد شد و صفحهای در دست داشت; حضرت باقر علیه السلام به او فرمود:
این نوشته مناظره کنندهای است که پرسش دارد از دینی که عمل در آن مورد قبول است . آن مرد عرض کرد: رحمتخداوند بر تو باد همین را خواستهام . پس حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام فرمود: گواهی دادن به اینکه خدا یکی است و هیچ شریکی برای او وجود ندارد، و این که محمد بنده و رسول او است، و این که اقرار کنی به آنچه از سوی خداوند آمده، و ولایت ما خاندان و بیزاری از دشمنان ما، و تسلیم به امر ما، و پرهیزکاری و فروتنی، و انتظار قائم ما، که ما را دولتی است که هر وقتخداوند بخواهد آن را خواهد آورد .
3 . شیخ صدوق در کتاب کمالالدین از «عبدالعظیم حسنی» روایت میکند که:
روزی بر آقایم محمدبن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسینبنابیطالب، علیهمالسلام، وارد شدم و میخواستم که درباره قائم از آن حضرت سؤال کنم که آیا همان مهدی استیا غیر او پس خود آن حضرت آغاز سخن کرد و به من فرمود:
ای ابوالقاسم! بدرستی که قائم از ماست و او است مهدی که واجب است در [زمان] غیبتش انتظار کشیده شود و در [زمان] ظهورش اطاعت گردد، و او سومین [امام] از فرزندان من است .
روایات یاد شده و بسیاری روایات دیگر - که در این مجال فرصت طرح آنها نیست - همگی بر لزوم انتظار حضرت قائم در دوران غیبت دلالت میکند، اما حال باید دید که انتظار چه فضیلتی دارد و در کلام معصومین، علیهمالسلام، از چه جایگاهی برخوردار است .
2 . فضیلت انتظار
در روایات اسلامی آنچنان مقام و منزلتی برای منتظران موعود برشمرده شده که گاه انسان را به تعجب وا میدارد که چگونه ممکن است عملی که شاید در ظاهر ساده جلوه کند از چنین فضیلتی برخوردار باشد . البته توجه به فلسفه انتظار و وظایفی که برای منتظران واقعی آن حضرت بر شمرده شده، سر این فضیلت را روشن میسازد .
1 . از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایتشده است که فرمودند:
برترین عبادتها انتظار فرج است .
2 . همچنین از آن حضرت روایتشده است که:
برترین جهاد امت من انتظار فرج است .
3 . مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند که آن حضرت فرمودند:
منتظر فرج باشید و از رحمتخداوند ناامید نشوید . بدرستی که خوشایندترین اعمال نزد خداوند، صاحب عزت و جلال، انتظار فرج است .
4 . شیخ صدوق در کتاب کمالالدین از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آن حضرت به نقل از پدران بزرگوارشان - که بر آنها درود باد - فرمود:
منتظر امر (حکومت) ما، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد .
5 . در همان کتاب به نقل از امام صادق علیه السلام روایت دیگری به این شرح در فضیلت منتظران وارد شده است:
خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او، آنان اولیاء خدا هستند، همانها که نه ترسی برایشان هست و نه اندوهگین شوند .
6 . در روایت دیگری مرحوم مجلسی از امام صادق علیه السلام نقل میکند که:
هر کس از شما بمیرد در حالی که منتظر این امر باشد همانند کسی است که با حضرت قائم علیه السلام در خیمهاش بوده باشد . سپس حضرت چند لحظهای درنگ کرده، آنگاه فرمود: نه، بلکه مانند کسی است که در خدمت آن حضرت شمشیر بزند . سپس فرمود: نه، بهخدا همچون کسی است که در پیشگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله شهید شده باشد .
چرا این همه فضیلت؟
با مشاهده روایات یاد شده ممکن استبرای بسیاری این پرسش پیش آید که چرا انتظار از چنین فضیلتبرجستهای برخودار است؟ برای رسیدن به پاسخ مناسبی برای این پرسش چند نکته اساسی را باید مورد توجه قرار داد:
1 . انتظار حلقه اتصال شیعه با امام معصوم: چنانکه میدانید «ولایت» و «امامت» رکن اساسی مکتب تشیع است و اعتقاد به ضرورت وجود حجتخدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترین نقاط تمایز این مکتب از سایر مکتبهاست . از دیدگاه شیعه پذیرش ولایت معصومین، علیهمالسلام، و به طور کلی تسلیم در برابر امام و حجت عصر، سرآمد همه فضیلتها و شرط اساسی قبولی همه اعمال عبادی است . البته انتظار به همان مفهوم درست آن; یعنی امید به ظهور و قیام عدالتگستر دوازدهمین امام معصوم از خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ; همو که در حال حاضر حجتخدا، واسطه فیض الهی، زنده و شاهد و ناظر اعمال شیعیان خود و فریادرس آنها در گرفتاریها و ناملایمات است .
2 . انتظار، معیار ارزش انسانها: آرزوها و آمال انسانها معیار خوبی برای سنجش میزان رشد، کمال و تعالی آنهاست; تا آنجا که برخی میگویند: «بگو چه آرزویی داری تا بگویم کیستی» . آرزوهای بلند، متعالی و ارزشمند حکایت از کمال روح و رشد شخصیت انسانها و بلندای همت آنها میکند . به عکس آرزوهای خرد، حقیر و بیارزش نشان از بیهمتی و رشدنیافتگی افراد دارد .
امام علی علیه السلام در همین زمینه میفرماید:
ارزش مرد به اندازه همت اوست .
پس از این مقدمه میتوان گفت که چون انسان منتظر برترین و ارزشمندترین آمال و آرزوهای ممکن را داراست، به طور طبیعی از بهترین و والاترین ارزشها نیز برخوردار است .
توضیح اینکه آرزوی نهایی انسان منتظر، حاکمیت نهایی دین خدا و مذهب اهلبیت، علیهمالسلام، بر سراسر جهان، استقرار حکومت صالحان و مستضعفان در سراسر گیتی، کوتاه شدن دست ظالمان و مستکبران از گوشه گوشه جهان، برقراری نظام قسط و عدالتبر پهنه زمین و گسترش امنیت و رفاه در جای جای کره خاک است .
3 . انتظار عامل پویایی و سازندگی فرد و اجتماع: چنانکه از مطالب بعدی و در بحث از وظایف منتظران روشن خواهد شد، انتظار نقش مهمی در سازندگی، پویایی و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد، و اگر انسان منتظر به وظایفی که برای او برشمرده شده عمل کند به الگوی مطلوب انسان دیندار دست مییابد و از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار میشود . به عبارت دیگر انسان منتظر با رعایت همه شرایط انتظار به همان شان و منزلتی که مورد انتظار دین اسلام است، رسیده و به بالاترین نقطه کمال نائل میشود .
3 . وظایف منتظران
در مورد وظایف و تکالیف شیعیان در دوران غیبتسخنهای بسیاری گفته شده است و حتی در بعضی از کتابها، از جمله کتاب مکیالالمکارم فی فوائد الدعاء للقائم تا هشتاد وظیفه برای منتظران قدوم خاتم اوصیاء حضرت بقیةالله، ارواحنا له الفداء، بر شمرده شده است .
اما، از آنجا که تبیین همه وظایفی که شیعیان در عصر غیبتبر عهده دارند در این محدوده نمیگنجد، به تعدادی از مهمترین این وظایف اشاره میکنیم:
1 - 3 . شناختحجتخدا و امام عصر علیه السلام
اولین و مهمترین وظیفهای که هر شیعه منتظر بر عهده دارد کسب معرفت نسبتبه وجود مقدس امام و حجت زمان خویش است . این موضوع تا بدان درجه از اهمیت قرار دارد که در روایات بسیاری که به طریق شیعه و اهل سنت از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین، علیهمالسلام، نقل شده، آمده است:
هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است .
و در روایت دیگری که مرحوم کلینی از امام محمد باقر علیه السلام نقل میکند آمده است:
هر کس در حالی که امامی نداشته باشد بمیرد، مردنش مردن جاهلیت است و هر آنکه در حال شناختن امامش بمیرد پیشافتادن و یا تاخیر این امر [دولت آل محمد، علیهمالسلام] او را زیان نرساند و هر کس بمیرد در حالی که امامش را شناخته همچون کسی است که در خیمه قائم [ علیه السلام] با آن حضرت باشد .
انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند . و مقدمات ظهور انشاءالله تهیه شود .
برترین جهاد امت من انتظار فرج است .
توجه به مفاد دعاهایی که خواندن آنها در عصر غیبت مورد تاکید قرار گرفته است، نیز ما را به اهمیت موضوع شناختحجتخدا رهنمون میسازد; چنانکه در یکی از دعاهای معروف و معتبری که شیخ صدوق آن را در کتاب کمالالدین نقل کرده، میخوانیم:
بار الها! خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانی پیغمبرت را نخواهم شناخت . بارالها! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی حجت تو را نخواهم شناخت . بارالها! حجتخود را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی از دینم گمراه میگردم . خداوندا! مرا به مرگ جاهلیت نمیران و دلم را [از حق] پس از آنکه هدایتم فرمودی منحرف مگردان ...
امام صادق علیه السلام در مورد کمترین حد معرفت امام میفرماید:
کمترین حد معرفتبه امام آن است که [بدانی] امام مساوی با پیامبر صلی الله علیه و آله است مگر در درجه نبوت . امام، وارث پیامبر است و همانا اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و باید در هر امری تسلیم او بود و به سخن و فرمان او عمل کرد ...
مؤلف کتاب ارزشمند مکیالالمکارم مراد و مقصود از «معرفت امام» را، که در روایتهای یادشده بر آنها تاکید شده است، چنین توضیح میدهند:
بدون تردید مقصود از شناختی که امامان ما - که درودها و سلامهای خداوند برایشان باد - تحصیل آن را نسبتبه امام زمانمان امر فرمودهاند، این است که ما آن حضرت را آنچنانکه هستبشناسیم; به گونهای که این شناختسبب در امان ماندن ما از شبهههای ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین باشد، و این چنین شناختی جز به دو امر حاصل نمیگردد: اول، شناختن شخص امام علیه السلام به نام و نسب، و دوم، شناخت صفات و ویژگیهای او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است .
البته امر دومی که در کلام یادشده بدان اشاره شده، در عصر ما از اهمیتبیشتری برخوردار بوده و در واقع این نوع شناخت است که میتواند در زندگی فردی و اجتماعی منتظران منشا اثر و تحول باشد; زیرا اگر کسی بحقیقتبه صفات و ویژگیهای امام عصر علیه السلام و نقش و جایگاه آن حضرت در عالم هستی و فقر و نیاز خود نسبتبه او واقف شود، هرگز از یاد و نام آن حضرت غافل نمیشود .
نکتهای که در اینجا باید در نظر داشت این است که شناخت امام زمان علیه السلام از شناخت دیگر امامان معصوم، علیهمالسلام، جدا نیست و اگر کسی به طور کلی به شان و جایگاه ائمه هدی واقف شد، صفات و ویژگیهای آنها را شناخت و به مسؤولیتخود در برابر آنها پی برد، قطعا نسبتبه امام عصر علیه السلام نیز به شناختی شایسته میرسد .
بهترین راه برای پی بردن به مراتب و مقامات بلند امامان معصوم شیعه به طور کلی و امام عصر علیه السلام به طور خاص، مطالعه و تامل در کتابهایی است که در این زمینه نگاشته شده است که از جمله میتوان به کتابهای زیر اشاره کرد: الکافی، محمدبن یعقوب کلینی (ج1، کتاب الحجة)، کتاب الغیبة، محمد بن ابراهیم نعمانی، کتاب الغیبة، ابوجعفر محمدبن الحسن معروف به شیخ طوسی، کمالالدین و تمامالنعمة، محمدبن علی بن الحسین معروف به شیخ طوسی، بحارالانوار، مولی محمدباقر مجلسی (ج51 ، 52 و 53) . بحمدالله همه این کتابها به فارسی ترجمه شده و در دسترس همگان است .
البته باید توجه داشت که شناخت و معرفتحقیقی نسبتبه حجتخدا تنها با مطالعه کتاب حاصل نمیشود و در این راه باید از عنایات حضرت حق نیز مدد جوییم و - همچنانکه در دعایی که پیش از این بدان اشاره کردیم، ملاحظه شد - از درگاه الهی نیز توفیق شناختحجتش را درخواست کنیم، تا بدین وسیله از گمراهی و سرگردانی نجات یابیم . این موضوع را از روایتی که مرحوم کلینی از «محمد بن حکیم» نقل کرده، میتوان استفاده کرد . در این روایت آمده است:
از ابیعبدالله (امام جعفر صادق علیه السلام) پرسیدم: معرفتساخته کیست؟ فرمود: از ساختههای خداوند است و برای بندگان نقشی در حصول معرفت نیست .
شاید بتوان گفت که شناخت نشانهها و علائم ظهور نیز یکی از فروع شناخت امام عصر علیه السلام است; زیرا شناخت دقیق نشانهها و علائم ظهور موجب میگردد که انسان فریب مدعیان دروغین مهدویت را نخورد و در دام شیادانی که ادعای «مهدی» بودن دارند نیفتد .
بنابراین بر همه منتظران لازم است که پس از شناخت کامل امام عصر علیه السلام به مطالعه و شناسایی علائم و نشانههای ظهور نیز بپردازند .
برای آشنایی با نشانههای ظهور نیز علاوه بر کتابهایی که در بالا بدانها اشاره شد میتوان به کتابهای زیر مراجعه کرد: نوائبالدهور فی علائمالظهور، سیدحسن میرجهانی، عصر ظهور، علی کورانی، روزگار رهایی، کامل سلیمان، ترجمه علیاکبر مهدیپور و نشانههای ظهور او، محمد خادمی شیرازی .
2 - 3 . پیراستگی از بدیها و آراستگی به خوبیها
وظیفه مهم دیگری که هر شیعه منتظر بر عهده دارد پیراستن خود از خصایص ناپسند و آراستن خود به اخلاق نیکو است، چنانکه در روایتی که از امام صادق علیه السلام نقل شده، آمده است:
هر کس دوست میدارد از یاران حضرت قائم علیه السلام باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالی که منتظر است، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم علیه السلام به پاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این اجر] ای گروه مشمول رحمتخداوند!
امام عصر علیه السلام نیز با توجه به ناگهانی بودن امر ظهور همه شیعیان را در زمان غیبتبه انجام اعمال پسندیده و دوری از اعمال ناپسند فراخوانده، میفرماید:
پس هر یک از شما باید آنچه را که موجب دوستی ما میشود، پیشه خود سازد و از هر آنچه موجب خشم و ناخشنودی ما میگردد، دوری گزیند; زیرا فرمان ما به یکباره و ناگهانی فرامیرسد و در آن زمان توبه و بازگشتبرای کسی سودی ندارد و پشیمانی از گناه کسی را از کیفر ما نجات نمیبخشد .
موضوع تهذیب نفس و دوری گزیدن از گناهان و اعمال ناشایست، به عنوان یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت، از چنان اهمیتی برخوردار است که در توقیع شریفی که از ناحیه مقدسه حضرت صاحبالامر به مرحوم شیخ مفید، رضی الله عنه، صادر گردیده، اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان آن حضرت سر میزند، یکی از اسباب و یا تنها سبب طولانی شدن غیبت و دوری شیعیان از لقای آن بدر منیر شمرده شده است:
... پس تنها چیزی که ما را از آنان (شیعیان) پوشیده میدارد، همانا چیزهای ناشایستی است که از ایشان به ما میرسد و خوشایند ما نیست و از آنان انتظار نمیرود .
باید توجه داشت که ما تنها زمانی میتوانیم خود را منتظر امام عدالتگستر و پیرو او بدانیم که در زندگی فردی و اجتماعی خود، راه و روش مورد نظر او را اجرا کنیم . چنانکه در نامه امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به عثمانبن حنیف، فرماندار بصره آمده است:
آگاه باش که هر پیروی را پیشوایی است که پی وی را پوید و از نور دانش او روشنی جوید، بدان که پیشوای شما بسنده کرده است از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرصه نان را خوردنی خویش نموده . بدانید که شما چنین نتوانید کرد . لیکن مرا یاری کنید به پارسایی و کوشیدن و پاکدامنی و درستی ورزیدن .
برخی منابع که با مطالعه آنها میتوان به الگوی مطلوب برای اخلاق و رفتار مورد نظر ائمه معصومین، علیهمالسلام، دستیافت عبارتند از:
1 . دعای «مکارمالاخلاق» امام سجاد علیه السلام ; این دعای شریف که در صحیفه سجادیه (دعای بیستم) و در پایان کتاب مفاتیحالجنان، شیخ عباس قمی آمده، یکی از بهترین منابع برای شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است .
2 . دعای امام زمان علیه السلام ; این دعا در مفاتیحالجنان نقل شده و با جمله «اللهم ارزقنا توفیق الطاعة ...» آغاز میشود . دعای یادشده که از امام زمان علیه السلام نقل شده از جمله دعاهایی است که میتواند به ما تصویری روشن از شیعه منتظر ارایه دهد و ما را با انتظارات امام از شیعیانش آشنا کند .
3 - 3 . پیوند با مقام ولایت
حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر علیه السلام و تجدید دایمی عهد و پیمان با آن حضرت یکی دیگر از وظایف مهمی است که هر شیعه منتظر در عصر غیبتبر عهده دارد . بدین معنا که یک منتظر واقعی حضرت حجت علیه السلام با وجود غیبت ظاهری آن حجت الهی هرگز نباید احساس کند که در جامعه رها و بیمسؤولیت رها شده و هیچ تکلیفی نسبتبه امام و مقتدای خود ندارد .
این موضوع در روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است که در این مجال به برخی از آنها اشاره میکنیم:
در روایتی که از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده آن حضرت در تفسیر این کلام خدای تعالی:
ای کسانی که ایمان آوردهاید، شکیبا باشید و دیگران را به شکیبایی فرا خوانید و مراقب و مواظب باشید و از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید .
میفرمایند:
بر انجام واجبات صبر کنید و با دشمنانتان پایداری کنید، و پیوند خود را با امام منتظرتان مستحکم نمایید .
همچنین امام صادق علیه السلام در روایت دیگری که در تفسیر آیه مزبور وارد شده میفرمایند:
بر واجبات صبر کنید و یکدیگر را بر مصایب به صبر وادارید و خود را بر پیوند با امامان [و یاری آنها] ملتزم سازید .
روایات دیگری نیز به همین مضمون از امام جعفر صادق و امام موسی کاظم، علیهماالسلام، وارد شده است که به جهت رعایت اختصار از ذکر آنها خودداری میکنیم .
اینکه میبینیم در روایتهای متعددی، امامان ما شیعیان خود را به تجدید عهد و بیعتبا امام زمان خود سفارش کرده و از آنها خواستهاند که در آغاز هر روز و حتی بعد از هر نماز واجب، دعای عهد بخوانند، همه نشان از اهمیت پیوند دائمی شیعیان با مقام عظمای ولایت و حجتخدا دارد .
یکی از مشهورترین دعاهای عهد، دعایی است که مرحوم سید بن طاووس آن را در کتاب ارزشمند مصباحالزائر به نقل از امام صادق علیه السلام روایت کرده و در ابتدای آن آمده است که:
هر کس چهل بامداد خدا را با این عهد بخواند، از یاوران قائم ما خواهد بود، پس اگر پیش از [ظهور] قائم از دنیا برود، خداوند تعالی او را از قبرش خارج میسازد [تا قائم را یاری دهد] . و خداوند به شماره هر کلمه [از آن] هزار حسنه به او عطا کند و هزار بدی را از او برطرف میسازد .
به دلیل اهمیت و اعتبار مضمون این دعای شریف در اینجا بخشی از آن را نقل میکنیم:
بار خدایا! من در بامداد این روز و تمام دوران زندگانیم، عهد و عقد و بیعتی را که از آن حضرت بر گردن دارم با او تجدید میکنم، که هرگز از آن عهد و بیعتبرنگردم و بر آن پایدار بمانم . بار خدایا! مرا از انصار و یاران آن حضرت و از مدافعان [حریم مقدس] او، و شتابندگان در پی انجام مقاصد او و اطاعتکنندگان از دستورات و نواهی او و حمایتکنندگان از [وجود شریف] او و سبقتجویان به سوی خواسته او و شهید شدگان در حضور او قرار ده .
دقت در عبارتهای بالا میتواند تصویری روشن از مفهوم عهد و پیمان با امام و حجت زمان به ما ارایه دهد .
آیا اگر هر شیعه منتظر در آغاز هر روز، با حضور و توجه، چنین عهد و پیمانی را با امام و مقتدای خود تجدید نماید، هرگز به رکود، ذلت و خواری و ظلم و بیعدالتی تن خواهد داد؟
آیا هرگز حاضر خواهد شد که به رضای مولا و سرور خود بیاعتنایی کند و تن به گناه و معصیت دهد؟ مسلما خیر . بدون هیچ تردیدی اگر در جامعهای چنین فرهنگی حاکم شود و همه تنها در پی رضای امام زمان خود باشند، آن جامعه هرگز دچار بحران فرهنگی، از خودبیگانگی، یاس و نومیدی و انحطاط نخواهد شد . این نکته نیز مسلم است که اگر همه منتظر امر (حکومت) ما، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد .
هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است .
شیعیان با همدلی و همراهی دستبیعت و یاری به سوی مولا و سرور خود دراز کنند و بر نصرت او متفق شوند دیری نخواهد پایید که فرج مولایشان را درک خواهند کرد و برای همیشه از ظلمها و ذلتها رهاییخواهند یافت . چنانکه در توقیع شریفی که پیش از این نیز به بخشی از آن اشاره شد آمده است:
اگر شیعیان ما، که خداوند آنان را در اطاعتش یاری دهد، در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده یکدل و مصمم باشند، نعمت لقای ما از آنان به تاخیر نمیافتد و سعادت دیدار ما برای آنها با معرفت کامل و راستین نسبتبه ما تعجیل میگردد .
شیعیان منتظر علاوه بر دعای عهد میتوانند با بهرهگیری از دعاها و زیارتهای دیگری که مرتبط با امام عصر علیه السلام است، پیوند و ارتباط دائمی خود را با آن امام برقرار سازند که از آن جمله میتوان به دعای ندبه، دعای فرج، دعای زمان غیبت، استغاثه به امام زمان علیه السلام زیارت آلیاسین، زیارت امام عصر در روز جمعه، نماز امام زمان و ... اشاره کرد . دعا به امام زمان علیه السلام در قنوت و تعقیب نمازهای پنجگانه نیز میتواند در ایجاد ارتباط و انس بیشتر با آن حضرت مؤثر باشد . چشمانتظاران امام عصر علیه السلام همچنین میتوانند با حضور در مساجد و مکانهای مقدسی که منسوب به امام عصر علیه السلام است همچون مسجد جمکران در قم، مسجد سهله در نجف، سرداب مقدس سامرا و ... پیوند خویش را با آن حضرت روز به روز مستحکمتر نمایند .
4 - 3 . کسب آمادگی برای ظهور حجتحق
یکی دیگر از وظایفی، که به تصریح روایات، در دوران غیبتبر عهده شیعیان و منتظران فرج قائم آل محمد صلی الله علیه و آله است کسب آمادگیهای نظامی و مهیا کردن تسلیحات مناسب هر عصر برای یاری و نصرت امام غائب است . چنانکه در روایتی که نعمانی از امام صادق علیه السلام نقل کرده، آمده است:
هر یک از شما باید برای خروج حضرت قائم علیه السلام [سلاحی] مهیا کند . هر چند یک تیر باشد; خدای تعالی هر گاه بداند کسی چنین نیتی دارد امید آن است که عمرش را طولانی کند تا آن حضرت را درک کند [و از یاران و همراهانش قرار گیرد] .
در روایت دیگری مرحوم کلینی از امام ابوالحسن [موسی کاظم علیه السلام] نقل میکند که:
... هر کس اسبی را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن دشمنان ما را خشمگین سازد، در حالی که او منسوب به ماست، خداوند روزیش را فراخ گرداند، به او شرح صدر عطا کند، او را به آرزویش برساند و در رسیدن به خواستههایش یاری کند .
همچنین مرحوم کلینی در الکافی از «ابوعبدالله جعفی» روایتی را نقل میکند که توجه به مفاد آن بسیار مفید است:
حضرت ابوجعفر محمدبن علی (امام باقر) علیهماالسلام، به من فرمودند: منتهای زمان مرابطه (مرزداری) (34) نزد شما چند روز است؟ عرضه داشتم: چهل روز فرمودند: ولی مرابطه ما مرابطهای است که همیشه هست ... .
علامه مجلسی در شرح این فرمایش امام علیه السلام میفرماید:
بر شیعیان واجب است که خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و برای یاری نمودنش مهیا باشند .
شیخ محمد حسن نجفی نیز در کتاب جواهرالکلام در شرح روایت مزبور میفرماید:
مرابطه در این روایتبه معنای اراده انتظار فرج در تمام ساعات شبانهروز است، همچنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است، نه مرابطه مصطلح در فقه .
شاید بتوان گفت که کلام صاحب جواهر نیز در نهایتبه همان کلام علامه مجلسی بر میگردد که فرمود: مرابطه در روایت مزبور به معنای آمادگی و مهیا بودن برای یاری امام منتظر است .
رمز اینکه شیعه باید هر لحظه آماده یاری امام خود باشد این است که زمان ظهور برای ما مشخص نیست و هر آن که اراده خداوند تعلق گیرد ممکن است ظهور واقع شود . بنابراین شیعیان باید همواره در حال آمادهباش به سر برند تا در موقع لزوم به فرمان امام خود برای مقابله با مستکبران و ظالمان جهان به پا خیزند .
با نگاهی به تاریخ شیعه میتوانیم به عمق باور مردم به موضوع ظهور و آمادگی همیشگی آنها برای این موضوع پی بریم . «ابن بطوطه» در سفرنامه خود مینویسد:
ندبه شیعیان حله برای امام زمان ... در نزدیکی بازار بزرگ شهر، مسجدی قرار دارد که بر در آن، پرده حریری آویزان است و آنجا را «مسجد صاحبالزمان» میخوانند . شبها پیش از نماز عصر، صد مرد مسلح با شمشیرهای آخته ... اسبی یا استری زینکرده میگیرند و به سوی مسجد صاحبالزمان روانه میشوند . پیشاپیش این چارپا، طبل و شیپور و بوق زده میشود . سایر مردم در طرفین این دسته حرکت میکنند و چون به مسجد صاحبالزمان میرسند، در برابر در ایستاده و آواز میدهند که:
«بسمالله، ای صاحبالزمان، بسمالله بیرون آی که تباهی روی زمین را فراگرفته و ستم فراوان گشته، وقت آن است که برآیی، تا خدا به وسیله تو حق را از باطل جدا گرداند ...» و به همین ترتیب به نواختن بوق و شیپور و طبل ادامه میدهند تا نماز مغرب فرا رسد ...
باید توجه داشت که نحوه آمادگی و مهیا بودن برای ظهور بستگی به شرایط زمان و مکان دارد و اگر در بعضی از روایات سخن از آماده کردن اسب و شمشیر برای ظهور ولی امر علیه السلام به میان آمده، و برای آن فضیلتبسیار برشمرده شده است، به این معنا نیست که اینها موضوعیت دارند، بلکه با قدری تامل روشن میشود که ذکر این موارد تنها به عنوان تمثیل و بیان لزوم آمادگی رزمی برای یاری آخرین حجتحق است و مسلما در این عصر بر شیعیان لازم است که با فراگرفتن فنون رزمی و مسلح شدن به تجهیزات نظامی روز، خود را برای مقابله با دشمنان قائم آل محمد، علیهمالسلام، آماده سازند . البته در حال حاضر به دلیل حاکمیت دولتشیعی و حکومت فقیه جامعالشرایط بر سرزمین اسلامی ایران این وظیفه در درجه اول بر عهده حکومت اسلامی است که در هر زمان قوای مسلح کشور را در بالاترین حد آمادگی نظامی قرار دهند تا به فضل خدا در هر لحظه که اراده الهی بر ظهور منجی عالم بشریتحضرت مهدی، عجلاللهتعالی فرجه، قرار گرفتبتوانند به بهترین نحو در خدمت آن حضرت باشند .
5 - 3 . ارتباط با فقها و مراجع تقلید
ما از یک سو میدانیم که در دوران غیبت هیچیک از احکام اسلام تعطیل نشده و باید تا آمدن امام عصر علیه السلام به همه آنچه اسلام از ما خواسته است عمل کنیم . و از سوی دیگر میدانیم که امکان دسترسی به امام معصوم علیه السلام و فراگرفتن مستقیم احکام دین از ایشان، برای ما وجود ندارد . حال در این شرایط چه باید کرد؟ آیا دست روی دستبگذاریم و به هیچیک از احکام اسلام عمل نکنیم یا به هر آنچه خود احتمال میدهیم درستباشد عمل کنیم؟ قطعا هیچیک از این دو راه ما را به مقصود نمیرساند . اما آیا امامان معصوم، علیهمالسلام، فکری برای شیعیان خود در زمان غیبت نکردهاند؟ در پاسخ این پرسش باید گفت که: ائمه، علیهمالسلام، تکلیف ما را در زمان غیبت و عدم دسترسی به امام معصوم مشخص کرده و به ما امر فرمودهاند که به فقهای جامعالشرایط مراجعه کنیم . چنانکه در روایتی که امام حسن عسکری علیه السلام از امام صادق علیه السلام نقل میکند چنین میخوانیم:
... اما هر یک از فقها که نفس خود را بازدارنده، دین خود را نگهدارنده، هوای خود را پسزننده و اوامر مولای خود را اطاعت کننده بود، بر عوام (مردم) لازم است که از او پیروی کنند و تنها بعضی از فقهای شیعه هستند که از این صفات برخوردارند نه همه آنها .
امام عصر علیه السلام نیز در یکی از توقیعات خود در پاسخ «اسحاق بن یعقوب» میفرماید:
... و اما در رویدادهایی [که در آینده] پیش میآید به راویان حدیث ما مراجعه کنید; زیرا آنها حجتبر شما هستند و من حجتخدا برایشان .
چنانکه میدانید در طول 69 سال غیبت صغری; یعنی از سال 260 تا 329 ق . چهار تن از بزرگان شیعه به عنوان «نواب خاص» واسطه بین امام مهدی علیه السلام و مردم بودند . آنها پرسشهای علما و بزرگان شیعه و حتی برخی از مردم معمولی را با آن حضرت مطرح میکردند و ایشان نیز پاسخ آنها را میدادند . اما با پایان دوران غیبت صغری و آغاز دوران غیبت کبری دیگر کسی به عنوان نایب خاص معرفی نشد و مردم موظف شدند برای یافتن پاسخ پرسشهای دینی خود به راویان احادیث اهلبیت، علیهمالسلام، که همان فقهای جامعالشرایط بودند مراجعه کنند . از آن زمان به بعد فقها به عنوان نواب عام امام عصر علیه السلام مطرح شدند و رسالت هدایتشیعه را در عصر غیبتبر عهده گرفتند .
بنابراین بر همه منتظران امام عصر علیه السلام لازم است که بنا به فرموده امامان خود با پیروی از فقها و مجتهدان واجد شرایط، اعمال دینی خود را انجام دهند .
در زمینه امور اجتماعی و سیاسی نیز وظیفه مردم اطاعت از فقیهی است که از سوی بزرگان شیعه به عنوان «ولی فقیه» انتخاب شده است .
6 - 3 . دعا برای تعجیل فرج
یکی از وظایف مهمی که بنا به تصریح حضرت صاحبالامر علیه السلام بر عهده همه منتظران گذاشته شده، دعا برای تعجیل فرج است .
امام عصر علیه السلام در توقیعی که خطاب به «اسحاق بن یعقوب» صادر شده، میفرمایند:
برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما همان است .
امام حسن عسکری علیه السلام نیز دعا برای تعجیل فرج را شرط رهایی از فتنههای دوران غیبت دانسته، میفرماید:
به خدا سوگند [او] غیبتی خواهد داشت که در آن تنها کسانی از هلاکت نجات مییابند که خداوند آنها را بر قول به امامتش ثابتقدم داشته و در دعا برای تعجیل فرجش موفق کرده است .
دعا برای تعجیل فرج از چنان اهمیتی برخوردار است که امام صادق علیه السلام میفرماید:
هر کس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «خداوندا! بر محمد و خاندان او درود فرست و در فرج ایشان تعجیل کن» نمیرد تا قائم [ علیه السلام] را دریابد .
در روایت دیگری نیز آمده است که هر کس چنین کند خداوند شصتحاجت او را برآورده میسازد; سی حاجت از حوائج دنیا و سی حاجت از حوائج آخرت .
بنابراین همه شیعیان باید در طول شبانهروز، در اوقات نماز و در همه ایامی که در آنها دعا سفارش شده، دعا برای تعجیل فرج را به عنوان یک تکلیف و وظیفه مهم عصر غیبت فراموش نکنند . بلکه این دعا را بر همه دعاهای خود مقدم کنند تا خداوند به برکت این دعا آنها را آنها را از همه فتنهها و آشوبهای زمان غیبت در امان نگهدارد و همه گرفتاریها و غم و غصههای آنها را برطرف سازد .
7 - 3 . بزرگداشتیاد و نام حضرت مهدی علیه السلام
مؤمنان باید نام همه معصومین، علیهمالسلام، را بزرگ بدارند و جز با تعظیم و احترام از آنها یاد نکنند . اما در این میان امام مهدی علیه السلام جایگاه و شان ویژهای دارند; زیرا:
1 . ایشان امام عصر و زمان ما و حجتحی و حاضر و ناظر خداوند هستند;
2 . آن حضرت وارث همه فضایل و شایستگیهایی هستند که در خاندان رسالت وجود داشته است;
3 . آن امام احیاکننده مکتب اهلبیت، علیهمالسلام، بلکه احیاکننده دین و دینباوری در سراسر جهان هستند;
4 . ایشان، در بین امامان پیش از خود نیز از جایگاه ویژهای برخوردار بودند . تا آنجا که امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که از ایشان میپرسد: «آیا قائم علیه السلام متولد شده است» میفرماید:
خیر، اما اگر او را دریابم در همه ایام زندگانیام خدمتگزارش خواهم بود .
اما بزرگداشتیاد و نام امام مهدی علیه السلام مصادیق مختلفی دارد که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:
الف) برپاخاستن به هنگام شنیدن نامهای آن حضرت
بر همه ارادتمندان حضرت مهدی علیه السلام لازم است که به هنگام شنیدن نامها و القاب آن حضرت، بویژه
برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما همان است .
بر شیعیان واجب است که خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و برای یاری نمودنش مهیا باشند .
نام مبارک «قائم» از جا برخیزند و نسبتبه امام خود ادای احترام کنند .
روایتشده است که روزی در مجلس حضرت صادق علیه السلام نام مبارک حضرت صاحبالامر علیه السلام برده شد، امام ششم به منظور تعظیم و احترام نام آن حضرت از جای خود برخاسته قیام فرمود .
همچنین نقل شده است: زمانی که «دعبل خزاعی» قصیده معروف خود در وصف اهلبیت، علیهمالسلام، را در پیشگاه امام رضا علیه السلام میخواند، آن امام با شنیدن نام حضرت حجت علیه السلام از جای برمیخیزد، دستخود را به نشانه تواضع بر سر میگذارد و برای تعجیل در فرج آن حضرت دعا میکند .
برخاستن به هنگام شنیدن نام امام مهدی علیه السلام میتواند به معنای اعلام آمادگی برای یاری و نصرت آن حضرت و همچنین اعلام درک حضور و شهود آن حضرت باشد .
ب) نکوداشت روزهای منسوب به آن حضرت
شیعیان باید در روزهایی مانند اعیاد چهارگانه اسلامی (فطر، قربان، غدیر و جمعه)، شب و روز نیمه شعبان به طور ویژه به یاد امام غایب خود باشند و با خواندن زیارت آن حضرت و خواندن دعاهایی مانند دعای ندبه، عهد، فرج و ... پیمان خود را با امامشان تجدید کنند .
ج) آغاز کردن هر روز با سلام به پیشگاه آن حضرت
منتظران امام مهدی علیه السلام باید که در آغاز هر روز و در تعقیب نماز صبح، سلام به مولای خود را فراموش نکنند و بسته به فرصت و وقتی که دارند با یکی از زیارتهای وارد شده و یا دعای عهد به امام خود عرض ارادت کنند تا هرگز یاد و نام آن حضرت از دلهایشان زایل نگردد .
با توجه به آنچه گفته شد اگر بخواهیم مفهوم انتظار در مکتب تشیع را در چند جمله بیان کنیم میتوانیم بگوییم که انتظار در مکتب تشیع حالت انسانی است که ضمن پیراستن وجود خویش از بدیها و آراستن آن به خوبیها، در ارتباطی مستمر با امام و حجت زمان خویش همه همتخود را صرف زمینهسازی ظهور مصلح آخرالزمان نموده و در جهت تحقق وعده الهی نسبتبه برپایی دولت کریمه اهلبیت، علیهمالسلام، با تمام وجود تلاش میکند .
4 . نقش سازنده انتظار
انتظار منجی موعود از سویی عاملی برای پایداری و شکیبایی در برابر سختیها و مشکلات عصر غیبت و از سویی دیگر عاملی برای پویایی، تحرک و آمادهباش همیشگی شیعیان است . براساس تعالیم ائمه معصومین، علیهمالسلام، منتظر باید هر لحظه آماده ظهور باشد و زندگی خود را چنان سامان دهد که هر زمان اراده خدا به ظهور تعلق گرفتبتواند با سربلندی در پیشگاه حجتخدا حاضر شود .
آنچه درباره نقش سازنده انتظار گفته شد تنها زمانی مفهوم خود را بدرستی باز مییابد که بدانیم در مذهب شیعه «منجی موعود» تنها به عنوان انسان برتری که در آخرالزمان زمین را از عدالت پر میسازد و انسانهای در بند را رهایی میبخشد مطرح نیست; بلکه در این مذهب او به عنوان تداومبخش رسالت انبیا، وارث اولیای الهی و در یک کلام «حجتخدا» بر روی زمین نیز مطرح است .
به اعتقاد شیعه حجتخداوند بر روی زمین از طرفی دلیل و راهنمای آشکار مردم به سوی صراط مستقیم و از طرف دیگر ملاک و معیاری است که انسانها میتوانند با رجوع به او میزان انطباق خود را با دین خدا بسنجند .
با توجه به این مفهوم آنکه در انتظار ظهور حجت استخود را مکلف میکند که تا همه مناسبات فردی و جمعیاش انعکاس انتظارش باشد;
به بیان دیگر تنها کسانی در زمان «ظهور» سربلندند که در زمان «غیبت» در جهت تامین رضایت مولایشان تلاش کرده باشند .
این معنا را بصراحت میتوان از قرآن و روایات استفاده کرد . در یکی از آیات قرآن کریم آمده است:
روزی که برخی نشانههای خدا آشکار شود، ایمان کسی که پیش از آن ایمان نیاورده یا به هنگام ایمان کار نیکی انجام نداده است، برای او سودی نخواهد داشت . بگو چشم به راه باشید، ما نیز چشم به راهیم . (49)
در ذیل آیه یادشده، روایات متعددی به طریق شیعه و اهل سنت نقل شده که در آنها «روزی که برخی نشانههای خدا آشکار شود» به زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام تفسیر شده است . (50)
از جمله در روایتی که از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه مزبور وارد شده، چنین آمده است:
مراد از نشانهها امامان هستند و آن نشانهای که انتظار کشیده میشود، قائم علیه السلام است . در آن زمان ایمان کسی که پیش از قیام آن حضرت با شمشیر، ایمان نیاورده برای او سودی نخواهد داشت، اگرچه به پدران آن حضرت که پیش از او بودند، ایمان آورده باشد . (51)
امام صادق علیه السلام در روایت دیگری آیه یادشده را چنین تفسیر میکنند:
[مراد از آن روز] زمان خروج قائم ماست که انتظارش کشیده میشود، آنگاه فرمود: ای ابابصیر! خوشا به حال پیروان قائم ما که در زمان غیبت او چشم به راه ظهور اویند و در زمان ظهورش او را پیروی میکنند . آنها دوستان خدا هستند که نه بیمناک میشوند و نه اندوهگین میگردند . (52)
در زیارت «الیاسین» نیز که از ناحیه مقدسه امام عصر علیه السلام نقل شده، با اشاره به آیه مذکور، خطاب به ائمه معصومین، علیهمالسلام، آمده است:
... رجعتشما [امامان] حق است و هیچ تردیدی در آن نیست، روزی که ایمان کسی که پیش از آن ایمان نیاورده یا به هنگام ایمان کار نیکی انجام نداده است، برای او سودی نخواهد داشت . (53)
با توجه به این نکته که «رجعت» از رویدادهای مقارن با عصر ظهور امام مهدی علیه السلام استبروشنی میتوان نتیجه گرفت که آیه یادشده نیز در زمان ظهور تحقق مییابد .
نکتهای که از آیه و روایات یادشده استفاده میشود این است که هر کس باید تا پیش از آشکار شدن حجتخداوند چنان زندگی کند و خود و جامعهاش را چنان بسازد که بتواند به هنگام ظهور در پیشگاه آن حضرت پاسخگو باشد; چراکه در آن روز دیگر توبه و پشیمانی سودی ندارد .
در روایتی که پیش از این از حضرت صاحبالامر علیه السلام نقل کردیم، دیدیم که آن حضرت درباره وظایف شیعیان در زمان غیبت میفرماید:
پس هر یک از شما باید آنچه را که موجب دوستی ما میشود، پیشه خود سازد و از هر آنچه که موجب خشم و ناخشنودی ما میگردد، دوری گزیند; زیرا فرمان ما بهیکباره و ناگهانی فرا میرسد و در آن زمان توبه و بازگشتبرای کسی سودی ندارد و پشیمانی از گناه کسی را از کیفر ما نجات نمیبخشد .
با توجه به آنچه گفته شد در مییابیم که انتظار «حجت» انتظاری است زنده و پویا که در لحظه لحظه حیات آدمی جاری میشود و زندگی فردی و اجتماعی او را متحول میسازد .
موضوعات مرتبط: انتظار